Dívány Vakbarát Hírportál

A Mol Limo vagy a GreenGo éri meg jobban?

Mától a GreenGo mellett, Mol Limo néven a Mol is beszállt a közösségi autózásba, ezért megnéztük, hogy melyik cég mit ígér, és mire kell odafigyelni.

A közösségi autózás egyelőre még nem váltja ki a saját kocsit, nem lehet ezzel tervezni nyaralást és arra sem jó, hogy az esti bulik után ezzel menj haza a budapesti agglomerációba. Arra viszont jó, hogy gyorsan eljuss egyik pontról a másikba a belvárosban, ha például egész nap rohangálsz különböző helyek között, vagy ha éppen rossz napod volt és semmi kedved a metrópótlót várni az esőben. Szóval akkor találták ki neked ezt a műfajt, ha nem akarsz fenntartani egy autót az összes költségével együtt, de néha azért szeretnél eljutni Budapest területén belül A pontból B-be. 

Eddig a Greengóval lehetett találkozni az utakon, mostantól viszont megjelenik egy új szereplő is, ahogyan a közösségi biciklizési élménybe, úgy az autós kalandokba is beszáll a Mol. Kicsit Dávid és Góliát harca ez, hiszen a Mol azonnal hatalmas autóparkkal és nyilvánvalóan sokkal nagyobb előnnyel indít, mint a Greengo, de nézzük, miben is hasonlít és különbözik a két cég ajánlata felhasználói szempontból. Egyébként mindkét cég flottájában Volkswagen Up! autókkal találkozhatsz, és kipróbálhatod azt is, hogy milyen elektromos autót vezetni. 

Greengo

2016 decemberében számoltunk be arról, hogy milyen új lehetőségekkel találkozhatnak azok a budapestiek, akik nem feltétlenül fektetnének be egy saját autóba, viszont a birtoklási vágy helyett sokkal jobban hajtja őket, hogy a szükséges pillanatokban legyen valami, amivel elfurikázhatnak a városban. 

Mit kell róla tudni?

A közösségi élményeken túl a cég a környezetvédelem mellett is letette a voksát, így az egész autóparkjuk elektromos autókból áll. Ez azért jó, mert több helyre parkolhatsz vele, és elég sokáig is bírják a belvárosi közlekedést. 

Hogyan vághatsz bele? 

Egyszer személyesen be kell fáradni a központi irodájukba, hogy megkösd a szerződést, vagy házhoz is rendelheted őket, ez már viszont pénzbe kerül. Ez után azonban a hét minden napján, bármikor használhatod az autókat. Jó, ha előtte megnézed az oktatóvideókat, de a szerződéskötéskor is elmagyarázzák, hogy hogyan tudsz ezek után a telefonod segítségével kinyitni egy autót, honnan lesz hozzá kulcsod, vagy mit kell tenned, ha mondjuk megállít a rendőr egy közúti ellenőrzés során. 4900 forint a szerződéskötési díj, amit jóváírnak most egy promóció miatt, illetve az online regisztráció és a szerződéskötés között kevesebb mint 14 nap telik el, akkor kapsz ajándékba 30 percet. 

Ami fontos, hogy egy évnél régebbi jogosítvány kell hozzá, valamint személyazonosító igazolvány. Lehet céges hozzáférést is igényelni, és egyszerre akár több felhasználó is használhatja ugyanazt a céges regisztrációt. 

Honnan tudod, hogy hol milyen autót találsz?

Az alkalmazáson keresztül látod, hogy merre találsz autókat, illetve azt is, hogy melyiknek milyen a töltöttségi szintje. Sőt, le is tudod előre foglalni valamelyiket 30 perccel az odaérkezésed előtt, hogy nehogy valaki pont az orrod elől vigye el. Arra azonban érdemes odafigyelni, hogy amennyiben mégsem érsz az autóhoz 30 percen belül, akkor 4 óra büntit kapsz, vagyis addig nem tudsz másik autót foglalni, bérelni persze minden gond nélkül tudsz egy szabadon álló autót. 

Mennyibe kerül?

Percalapú bérlésről van szó, és két csomag közül választhatsz. A minimál való neked, ha tényleg csak hébe-hóba vennéd igénybe, mert ilyenkor bár magasabb, 80 forint a percdíj és 20 forint a várakozás költsége, nincs havidíj. Az alapcsomag esetében pedig 65 forint bérleti díj percenkét, 15 perc a várakozás, ha éppen csak beszaladsz a postára vagy vásárolni, illetve 990 forintos havidíjjal is számolnod kell. Jó hír viszont, hogy kaphatsz bónuszperceket például a regisztrációnál vagy ha meghívod az ismerőseidet is. 

Meddig lehet vele menni? 

Pest megye területén belül használhatod, minden autón van érvényes megyei matrica. Arra azonban mindenképpen figyelj, hogy a bérlésed csak úgy tudod lezárni, ha visszaérsz vele a szolgáltatási területre és a töltöttségi szint sem esik 10 százalék alá. 

Egyéb?

Minden autót kötelező értékelni a beszálláskor, hogy  aztán nehogy gyanúba keveredj, hogy te öntötted végig kávéval a kárpitot vagy húztad meg a lökhárítót. Ehhez képeket is fel kell tölteni, amikor beszállsz és mikor kiszállsz, hogy még csak véletlenül se kerülj gyanúba. Minden használatnál kéri a kocsi a PIN-kódod, amit nem érdemes elfelejteni, mert a pótlása pénzbe kerül. Kérhetsz parkoltatási szolgáltatást, ez például akkor lehet jó, ha elugrasz bevásárolni az autóval, és szeretnéd, ha még visszaérve is ott találnád. Ilyenkor egy kedvezményes percdíjat kell fizetned. 

Európában jól működik

A Mol a VULOG -gal együtt fejlesztette a szolgáltatást. Grégory Ducongé, a cég ügyvezető igazgatója arról beszélt, hogy más nagyvárosokban milyen jól működik ez a szolgáltatás. Vancuverben 1250 autó járja a várost, és nagyjából 15 ezer autóval csökkent a személyautók száma. Madridban az Emov 600 gépjárművel és 160 ezer felhasználóval nyújt hasonló szolgáltatást, kizárólag elektromos autókkal, és Koppenhágában is 450 autót lehet így bérelni. 

Mol Limo

Nem csak Bubizni, de már Limózni is lehet, ráadásul az első hónapban kedvezményesen. Ratatics Péter, a Mol fogyasztói szolgáltatásokért felelős ügyvezető igazgatója elmondta, hogy a cég ezzel egyértelműen az önvezető autók érkezésére szeretne felkészülni, szerinte a mai értelemben vett carsharing ennek az alapjait fekteti le. Ehhez fejlesztik a töltőállomásokat, és nem csak Budapesten, de a régióban a cseh határtól a Fekete-tengerig és az Adriáig biztosít áramtankolási lehetőséget 2020-tól. 

Mit kell róla tudni? 

A cég bejelentése szerint azonnal hatalmas autóflottával indítanak, ez első körben 300 autót jelent, de ebből mindössze csak 100 darab elektromos, a többit majd tankolni kell, persze Mol kutakon és persze nem az ügyfeleknek. Azonnal felmerül a kérdés, hogy akkor ki fog parkolójegyeket venni, hiszen a parkolás csak az elektromos autóknak ingyenes. A válasz az, hogy a parkolási díj is benne van az árban, és ezzel nem is kell foglalkozni, amint kiszállsz az autóból, ők automatikusan indítják is helyetted a parkolást. Persze ez nem vonatkozik arra, ha egy parkolóházba állsz be, amíg plázázol. 

Hogyan vághatsz bele? 

Letöldtöd az alkalmazást, majd regisztrálsz. A regisztrációhoz a személyes adataidon kívül képet kell feltöltened a jogosítványodról is, majd 24 órán belül használhatod is az autókat, ha minden rendben van. A regisztráció alapdíja 5900 forint, viszont az első három hónapban ezt a díjat elengedik. Itt is legalább egyéves jogosítvány kell hozzá, egy bankkártya és betölt 18. életév, viszont egyelőre céges regisztráció még nincs. 

Honnan tudod, hogy hol, milyen autót találsz? 

Az applikáción keresztül látod a legközelebbi autókat, amiket 20 perccel előbb le is tudsz foglalni, hogy akkor is ott legyen, mikor odaérkeztél. A listában látod, hogy melyik a benzines változat és melyik elektomos (Up és E-up) , így ez alapján is tudsz választani, illetve azt is látod, hogy milyen a töltöttségi szintje. 

Mennyibe kerül? 

Itt is percalapú számlázásról van szó, szintén két csomaggal. Az egyik a sima, vagyis a havidíj nélküli, ekkor 77 forintba kerül egy perc, aki pedig vállalja a 990 forintos havidíjat, annak 66 forint lesz egy perc. Összességében nagyjából havi mésfél órányi használat után érdemes választani a havidíjas csomagot. Aki kipróbálná, annak pedig extra jó hírünk, hogy 2018 február 25-ig 33 forint lesz a percdíj, és nincs havidíj sem. 

Meddig lehet vele menni? 

Nagyjából ugyanaz a lefedettség, mint a Greengo esetében, kisebb-nagyobb eltérésekkel, szóval aki csak egy-két utcával maradt le eddig, az nézze meg, hátha most már a ház elé is tud parkolni. A sajtótájékoztatón elhangzott, hogy a cég folyamatosan szeretné bővíteni ezeket a területeket, például még az idén szeretnék becsatornázni a Liszt Ferenc repteret, 2020-ig pedig Budapest teljes közigazgatási határát. Egyébként ekkora szeretnék elérni, hogy a flotta 600 autóból álljon, amelyek mindegyike elektromos. 

Egyéb? 

Itt is át kell nézni az autókat beszálláskor, hogy minden rendben van-e velük, ha pedig bármi rendellenességet látunk, azt jelenteni kell. nem kér PIN kódot, mikor az autónál állsz, automatikusan aktív lesz egy gomb és már nyithatod is. Szintén lehet várakoztatni az autót, ez 15 forintba kerül percenként.

Ami még fontos, hogy egyre több parkolóházzal kötnek olyan keretszerződéseket, hogy ide is be tudj állni a Limóval, vagyis nem kell annyit köröznöd a belvárosban, hogy találj egy szabad helyet az utcán, egyszerűen csak behajtasz a legközelebbi partner parkolóházba, ahol lesz kimondottan Mol Limo parkolóhely. 

   Greengo Mol Limo
Regisztációs díj 4900 forint (jóváírják percek formájában) 5900 forint (első három hónapban ingyenes)
Percdíj havidíj nélkül 80 forint / perc 77 forint / perc (2018 február 25-ig 33 forint / perc)
Percdíj havidíjjal 65 forint / perc 66 forint / perc  (2018 február 25-ig 33 forint / perc)
Havidíj 990 forint / hó  990 forint / hó ( (2018 február 25-ig ingyenes)
Várakozási díj  15 forint / perc (20 forint / perc havidíj nélküli csomagnál) 15 forint / perc
Oszd meg másokkal is!

Rovatok