Menyasszonynak lenni olyan, mint egy hormonális változás, engem már nem lehet kihozni a sodromból, ha éjjel kettőkor felhív az ügyfelem – mondta Makány Márta. A divattervező esküvői albumot jelentetett meg, a könyvbemutató után többek közt arról is beszélgettünk vele, hogy miért nem tervez ruhát a családjának, és miért szomorú, hogy idén nem lesz Operabál.
A kiadványban főszereplő modelled, Tomán Szabina a harmincas évei elején jár, azt a korosztályt képviseli, amikor a lányok manapság férjhez mennek. Ez is szempont volt abban, hogy őt választottad a borítóra?
Szabina közel sem az átlagos harmincéves menyasszonyok külsejét mutatja. Hét-nyolc éve modellem, és azóta még nem találtam nála szebbet. Jellemzően vannak különböző hadmozdulatai, például időnként szül, a dolgok történnek vele, de amikor csak lehet, hívjuk.
Makány Márta kollekcója 2010 januárja óta kapható Japánban is. „A japán és magyar menyasszonyok ugyanabból a kollekcióból választanak maguknak. Azon túl, hogy a japánok kisebb méretet rendelnek, van különbség a két nemzet ízlése közt. A magyar menyasszonyok szeretik a kitárulkozós ruhákat, a japánok viszont a nagyon visszafogott, zárt ruhákat választják.”
Ha már a kitolódott életkorral kezdtem, más az igénye egy harmincas menyasszonynak, mint egy huszonévesnek, vagy minden korosztály, ha esküvőre készül, a gyerekkori elképzeléseihez nyúl vissza?
Kortól függetlenül mindenki szép szeretne lenni az esküvőjén, ez a fő kívánság. Az ízlés változik, de van, akinél az nem szokott változni az évek során, hogyan szeretné magát menyasszonyként látni. A húszéves lányokról nem tudok beszélni, annyira kevesen vannak. Ha néha bejön egy fiatal menyasszony, akkor megcsodálom, hogy jé, van még húszéves lány, aki férjhez megy?
Az ügyfélkörödben mennyi a menyasszonyok átlagéletkora?
29-30 év.
„Régen a divat és az esküvői ruhák közt semmi kapcsolat nem volt. Az esküvői ruhák úgy néztek ki, mint amikor a gyerekek királylányt rajzolnak az óvodában” - mondja Makány Márta, aki pályafutása elején férfiruhákat készített, majd a vendégei hatására vágott bele hosszú évekkel ezelőtt a menyasszonyi ruhák tervezésébe. Első esküvői kiállítására még standot sem bérelt, csak kiszállította a kanapéját, és ott találkozott a leendő ügyfeleivel. A 2011-es ruhatrendekről így nyilatkozott. „Az idei ruhatrend kétféle: a fodros és csipkés, illetve a nagyon egyszerű. Szeretem a fátylat, a bolerót is szeretem: ha bemegyünk a Bazilikába, oda mégsem illik félpucéran menni. A kalapot is szeretem. Sokáig nem volt divat a kalap, a 70-es 80-as években voltak azok a nagy kalapok, és most megint van pici kalap és nagy is”.
A Millenárison tavasszal bemutatott kollekciódban rengeteg csipkével dolgoztál. A csipkés esküvői ruha áll hozzád a legközelebb?
Szeretem a tök egyszerű, minimál ruhákat is. Vannak menyasszonyok, akiken azok vagányan mutatnak. Terveztem már overált is esküvőre, van olyan lány, akinek inkább az való, mint a habosbabos.
Néhány éve egy interjúdban azt mondtad, hogy ha belép az üzletedbe egy lány, akkor hajlamos vagy mindent megkritizálni rajta, még akár a szemöldökét is.
Próbálok fejlődni és próbálok bízni bennük. Végül is nem az anyukájuk vagyok, hanem a divattervezőjük, és az a feladatom, amiért jöttek: ruhát szeretnének.
„Amikor egy menyasszony bejön hozzám, általában van hat felsőrész-elképzelése, és nyolc szoknyaötlete, és azon gondolkozik, hogy tudná ezt mind úgy felvenni, hogy élete összes álma teljesüljön. Van, amikor bejön egy menyasszony, hogy ő csak egy egyszerűt akar, de amikor felveszi a kicsit bátrabb ruhát, és meglátja magát a tükörben, akkor azt mondja, végül is most van az esküvője, ki tudja, lesz-e még rá módja, hogy ilyet felvegyen.”
Szemöldök, szoláriumhasználat, és műkörmök terén látható valami fejlődés az elmúlt években?
Ezt nem tudom megítélni, mert ha valaki tervezői ruhát szeretne csináltatni, az már eleve nem a legrosszabb ízlésű kislány. Ő már valószínűleg egy igényszint fölött van, nem az a típus, amelyikre azt mondod, úristen, ez nem normális. Hozzám sosem jön fekete kontúrszájú, neonzöld körmű lány.
Az albumot bemutató sajtótájékoztatón szóba került az is, hogy menyasszonynak lenni egy felfokozott lelki állapotot jelent. Találkoztál már olyan menyasszonyi pszichózissal, amit nem tudtál kezelni?
Láttam olyan menyasszonyt, aki sajnos gyomorvérzést kapott. A lányok annyira rá tudnak stresszelni a saját esküvőjükre, hogy néha már értelmezhetetlen az idegállapotuk. Az azonban az ő élete, nem tudom megoldani, legfeljebb nyugtatni tudom: ne aggódj, nem lesz baj – ezt vagy elhiszi, vagy nem. Én végül is a ruhájáért vagyok felelős, ha pont nálam omlik össze, megpróbálok együttműködni vele, fogom a kezét, de van egy pont, amit én nem léphetek át. Tiszteletben kell tartanom őt.
„Egy menyasszony, hasonlóan a terhességhez, eszét veszti. Olyan ez, mint egy hormonális változás. Én szeretem őket, engem már nem lehet a sodromból kihozni. Megszoktam, hogy éjjel kettőkor felhívnak, teljesen megértem” - mondta a könyvbemutatón Makány Márta, aki szereti ezt a kihívást. „Ez egy szép feladat, hiszen embereknek az élete egyik legboldogabb pillanatában részt vehetsz. Olyan ez, mint a szülésorvosnak, aki szintén részt vesz egy nő nagyon boldog pillanatában.”
Az elmúlt években kezdtek elterjedni a téli esküvők. Ezt tapasztalod te is?
A téli esküvők egy része külföldön van, amikor a párok valami jó, meleg helyre utaznak. Kevesen vannak, akik ragaszkodnak a télhez. Egyszer volt egy olyan esküvőnk, amit Finnországban, vagy Svédországban rendeztek, nem emlékszem pontosan: egy jégtemplomban. A menyasszonyt és vőlegényt is én öltöztettem. Voltak szánhúzó kutyák, meleg kabát, szőrös gallér, téli hangulat.
„Nem igaz, hogy egy bizonyos kor után, és második, harmadik esküvő esetén nem illik fehér ruhában megjelennie a menyasszonynak. Úgy gondolom, egy nő korlátozza magát, ha egyébként erre vágyik” - mondta a tervező, aki egyébként annak idején bordó kosztümben állt az anyakönyvvezető elé, és az ügyfélkörében sem ritka a színes menyasszonyi ruha. „Terveztem már sötétkék, fekete, ruhát is. Egyszer egy tűzpiros mintát hozott a vőlegény, nem értettem, miért ragaszkodik ehhez a színhez. Később kiderült, azért, mert a menyasszonya egy ugyanolyan színű Volvót kapott ajándékba az esküvőre.”
Az Operabálra rendszeresen rendelnek tőled estélyit. Bosszant, hogy idén nem rendezik meg, és helyette jótékonysági hangverseny lesz?
Nem bosszant, de szomorú vagyok. Azt gondolom, senkinek nem lesz jobb attól, ha azon a napon nem készül el 1500 operabáli konty. Azok az emberek, akik az esemény kapcsán pénzt kerestek volna, az ő pénzüket nem kapják meg a rászorulók. Olyan társasági eseményről beszélünk, ahol magánemberek költik a saját magánpénzüket, és ilyen szempontból nem értem a döntést. De nem akarok senkit sem bántani, én kicsi vagyok, és nem tudhatom, hogy milyen társadalmi vonzatai vannak annak, hogy lemondták a bált.
Remélem jövőre megbékél a világ, és ezt a nagyon szép hagyományt, ami sok embernek okoz örömet, visszaadják nekik. Azokat, akik szeretik az Operabált, talán tekinthetjük olyan fontosnak, mint azokat, akiknek ez zavaró. Mindenki a saját szintjén szórakozik. Egy jobb módú ember lehet, hogy több pénzt költ a szórakozására, de azt a saját pénzéből teszi: feltételezhetjük, hogy az adózott jövedelméből áldoz ruhára, egyéb kiadásokra.
Van még olyan bál, amit hasonlóan fontosnak látsz, mint az Operabált?
Az Operabál volt a csúcsragadozó, és mindenki ahhoz próbált hasonlítani, a helyét azonban nem lehet átvenni. A Somogy megye bálja nagyon jó rendezvény még. Abból, hogy jönnek a vendégek, és igényes ruhát rendelnek, azt feltételezem, hogy színvonalas. Van bál orvosoknak, jogászoknak, újságíróknak, ez mind szép és jó, de igazából egyik sem érhető fel az Operabálhoz grandiózitásában.
Tavaly tehetségkutató pályázatot hirdettél, és jelentkezőkből összehoztál egy gyakornok gárdát. Hogyan folytatódik az ő pályájuk?
Most jutottunk el oda, hogy egy-két embernek már elkészült a kollekciója. Az egész folyamatot együtt csináltuk, hogy megértsék, hogy amit megterveztek, hogy néz majd ki a valóságban, és mi a további útja. Sokat küzdöttek. Most próbáljuk megtalálni annak a módját, hogyan lehetne az elkészült munkákból egy egységes, jó fotóanyagot készíteni, megstylingolva, profi modellekkel.
Az a fontos, hogy ne vak vezet világtalant alapon kelljen dolgozniuk. Bár abból is sokat lehet tanulni, ha valaki próbálkozik, de ha azokat a hibákat nem kell elkövetnie, amiket kezdőként el lehet, akkor az is lehet, hogy már az első kollekciója vállalható lesz, és viszi a jövőjét előre.
Klasszikus kérdés lenne, hogy ezek a fiatalok mit tanultak tőled, de te mit tanultál tőlük?
Ruhatervező és közgazdász gyakornokok is vannak közöttük, és főként azt tanulom tőlük, hogy nekik mi a fontos, mi az érdekes. Nagyon szeretem őket, és élvezem, hogy az ő szemükön keresztül is láthatom, hogy a korosztályuknak ki tetszik, ki a fontos, kit tartanak sztárnak. Amikor megkérdeztem, hogy az ismert, magyar emberek közül kit öltöztetnének szívesen, akkor nagyon tanulságos volt a számomra, hogy ők már nem ismerik azokat, akik a tévében szerepelnek.
Mármint a celebshow-kban szereplő embereket nem ismerik, vagy a televíziós műsorvezetőket?
Egyiket sem, mert nem néznek tévét. Náluk a tévés tájékozottság nem jellemző kérdés.
Honnan szerzik az információkat? Olvasnak?
Igen, az internetet: hírportálokat, blogokat, a Facebookot. Aki ott szerepel, az létezik, aki a tévében szerepel, az meg úgy járt. Persze ez nem feltétlenül általános, most értelmiségi fiatalokról beszélünk. A tömegeknél valószínű, hogy a tévé az általános információs forrás.
Ezért tartod fontosnak, hogy a közösségi oldalakon egyre inkább jelen legyél?
Ez az utóbbi évek gyereke, előtte nem nagyon feszültem rá a közösségi médiára. Azt gondolom, ez egy fontos és szerethető felület, amelyiknek az előnye az is, hogy kapok visszajelzéseket. Ha a tévében ülök és nyilatkozom, akkor nincs visszajelzés, csak ha összefutok utána az utcán valakivel, aki látott, de a neten hatékony és gyors a reakció.
A kommentek hogy érintenek? Például amikor Szabó Erikát öltöztetted az Üvegtigris 3 premierjére, arról a ruháról nem csak jókat írtak.
Tőlem pocskondiázhatnak is, ha nekik ettől jobb, nincs nekem ezzel semmi bajom. Sokan szeretnének úgy kinézni, mint Szabó Erika, bízom benne, hogy akik kritizálták őt vagy a ruhát, ugyanolyan szépek, mint ő.
A férjednek és a lányodnak szoktál tervezni?
Nem. Egy sebész sem műti meg a feleségét a konyhaasztalon, és egy irodalomtörténész sem tart felolvasóestet a családnak. A családom nem átnevelő táborban él otthon, nem szólok bele, hogy öltözzenek.
Ismert rólad, hogy szülni is munkából mentél az utolsó pillanatban, amikor a szülészorvosod telefonált, hogy ideje lenne elindulni a kórházba. Az elmúlt években változott a munkamániád?
Nem, én azóta is ugyanúgy szeretek dolgozni. Abszolút nem munkának élem meg, amit csinálok.