Többek közt Pataki Ági, az érzékien ártatlan Fabulon-lány és a Metál Lady Bíró Ica is felbukkan azokon a hetvenes-nyolcvanas években készült plakátnaptárakon, amelyek a korszak legendás „manekenjeinek” bájait vonultatják fel. A képek alapján megfigyeltük az akkori trendeket és nőideálokat.
Vannak dolgok, amelyek jelenléte – teljen el akármennyi súlyos évtized – úgy él a kollektív tudattalanban, mint az, hogy kétszer kettő az négy. Ilyen emblematikus tárgyak a hetvenes-nyolcvanas évek plakátnaptárai is, amelyek néhány évtizede még nélkülözhetetlen kellékei voltak a magyar háztartásoknak – mostanra ez leginkább a vécékre és az autószerelő-műhelyekre redukálódott.
Akkoriban még olyannyira virágzott a plakátbiznisz, hogy a legtöbb kül- és belkereskedelemmel foglalkozó vállalat számára presztízskérdés volt az aktuálisan legvonzóbb nők képeivel ellátott reklámhordozó sokszorosítása többszázezres példányszámban – természetesen saját logóval és szlogennel.
A retrónak ez a különösen figyelemreméltó szelete a Kereskedelmi és Vendéglátóipari Múzeumban látható: a hetvenes-nyolcvanas évek legszebb és legnépszerűbb fotómodelljeiről készült plakátnaptárakból található itt egy kiadós válogatás. A kiállított képek a reklámfotózás egyik élő legendájának, Tóth József Fülesnek a munkái, aki – Hitchcock után szabadon – maga is feltűnik az egyik lapozható naptárban.
Akik a '70-'80-as években már öntudatuknál voltak, emlékezhetnek az akkori reklámok rendkívül sajátos bájára: egyszerűek, igyekeznek poénosan megragadni a népszerűsíteni kívánt terméket, és nem a profizmusukért szeretjük őket.
Ezek a videók ma is nagyon kedveltek: az idősebbeknek nosztalgiára adnak lehetőséget, a fiatalabb korosztály pedig a magyar múlt egy igencsak jellegzetes szeletét ismerheti meg általuk. A tévéreklámokhoz hasonló népszerűségnek örvendtek a kereskedelmi élet évet záró, illetve nyitó reklámhordozói, a kártya- és plakátnaptárak, amelyeket elnézve bizton állíthatjuk: e téren már akkoriban is a meglehetősen hiányos öltözetben látható szép nők voltak a nyerők.
A kiállítás remek alkalom arra, hogy megfigyeljük az akkori trendeket és nőideálokat. A többek közt Sütő Enikő és Pataki Ági nevével fémjelzett válogatás egyik jellemzője, hogy a karakteres, mégis finoman érzéki nőket részesíti előnyben. Bár az említett két évtizedben az erős smink és a rikítóbbnál rikítóbb ruhák domináltak, az itt kiállított plakátfotók meglepően szolidak, a bikini és a neglizsé is csak elenyésző mennyiségben képviselteti magát. (Köszönhetően a válogatóknak, akik ennek az időszaknak a „mondanivalójában ízlésesen szolid, fényképészetileg korszerű darabjait” emelték ki.)
A nagyméretű plakátnaptárak kétségtelenül kordokumentumnak tekinthetők, amelyeken nem csak egy letűnt időszak lenyomatait – azóta megszűnt magyar vállalatokat, frizura- és sminktrendeket – érhetjük tetten, de a legelismertebb magyar manökenekkel és fotómodellekkel is megismerkedhetünk. Néhányukat röviden bemutatjuk, hiszen az ember sosem tudhatja, hogy egy producer vagy éppen nagykövet személyében mikor áll szemben egy volt sztármodellel.
Az ötvenen túl is vonzó és magabiztos Sütő Enikő karrierjének indulása egy „erőszakos fotósnak” volt köszönhető: Fenyő János volt az, aki ragaszkodott hozzá, hogy 15 évesen álljon a kamerája elé. (Ez a név a későbbiekben még felbukkan – egész más vonatkozásban.) Azon „értelmes szépségek” közé tartozott, akik egyszerre voltak hihetetlenül érzékiek, ezzel együtt viszont egy szexi neglizsében sem veszett ki belőlük az intelligens kisugárzás. Modellkarrierjét követően volt ügyvéd, üzletasszony, de egy kozmetikai cég résztulajdonosaként is kipróbálta magát.
Jelenleg a Mosoly Alapítvánnyal működik együtt, illetve a Bátor Tábor nagykövete, emellett ő alapította meg Magyarország legrégebbi modellstúdióját, az S.E. Super Modell Stúdiót. Többek közt például Kapócs Zsóka is itt tanulta ki a szakmát, ahol az egyik legfontosabb tanulságként azt a tanácsot kapta: ha színpadon áll, ne a férfiakat próbálja meggyőzni, hanem a feleségüket. Sütő szerint az emberi boldogulás leghatékonyabb eszközei a természetesség, egyszerűség és tisztaság.
20 éven keresztül volt Magyarország egyik vezető sztármodellje: az eredetileg spanyoltolmácsként tevékenykedő nő pályafutását a '60-'70-es évek fordulóján Fabulon-lányként kezdte, amikor egy tanár felfigyelt egy fotóslány róla készült vizsgasorozatára, és a képeket felajánlotta a Kőbányai Gyógyszergyárnak. Külföldi megbízásokban sem volt hiány: többek közt a Semperit, a Pepsi Cola és a Philip Morris nézte ki magának a hűvös szépséget.
A modellszerepről nagyon elegánsan váltott üzletasszonyra, a nyolcvanas években például fiatalos ruhákat kínáló butikot nyitott a Váci utcában, amelyhez később két új üzlet is csatlakozott, de a kilencvenes években már nem tudták tartani a versenyt a konkurenciával. Jelenleg filmproducerként tevékenykedik harmadik férje, Kovács Gábor oldalán, akivel olyan filmeket vittek sikerre, mint például a Fekete kefe, a Fehér tenyér vagy az Üvegtigris-széria. Végül íme egy kis emlékeztető az egykori Fabulon-korszakból, mert mint tudjuk: „Fabulon, a bőre őre: ezt használja nyakra, főre”.
A '70-'80-as években őt tartották a legszebblábú magyar manökennek: ezt többek közt a Mino-cipők reklámjaiban bizonyította. (A kiállításon például lila szoknyában és fehér csipkés blúzban „csábít” – bár kissé nehéz elképzelni, hogy ez akkoriban beindíthatta bárki fantáziáját.) Sötétbarna, göndör fürtjei és játékos mosolya többek közt a Konsumex Budapest, a Videoton és a Budapesti Bútoripari Vállalat reklámjain tűntek fel. Eredeti szakmája szerint elektroműszerész, de műszaki rajzolóként is dolgozott. Az egykori modell mostanra eltűnt a nyilvánosság elől: 1998-ban meggyilkolták élettársát, a korábban fotóriporterként dolgozó nagyvállalkozót, a Vico Rt. tulajdonosát, Fenyő Jánost, akinek halála után a milliárdos „özvegye” Kaliforniába költözött két gyerekükkel. (A második fiút még a szíve alatt hordta, amikor az apát meggyilkolták.)
2004-ben aztán felröppent a hír: a korábbi sztármodell kimondta a boldogító igent első nőgyógyászának, akinek még Magyarországon volt a páciense. Akkor még nem volt köztük több egy egyszerű orvos-beteg viszonynál – nem is lett volna túl szerencsés Fenyő Jánossal ujjat húzni –, a doktor azonban Kristyán után költözött Amerikába, és a közelében nyitott rendelőt. Három év telt el, amíg a nő viszonozta érzelmeit: 2 év után házasodtak össze. Az exmodellt 2009-ben a második leggazdagabb nőként tartották számon, becsült vagyona ekkor 10 milliárd forint volt, a hírek szerint Svájcban él gyerekeivel.
Mindenki Metál Ladyje – hasonlóan Pataki Ágihoz és Sütő Enikőhöz – még most is élénken él a köztudatban. Ruhaipari szakközépiskolát végzett, eredetileg divattervezőnek készült, aztán egyszercsak a kamerák kereszttüzében találta magát. A nyolcvanas-kilencvenes években lett ismert manöken és fotómodell, 1990-ben pedig az éneklésbe is belekóstolt: ekkor adta ki a Pokolgéppel közös munka gyümölcsét, a Metal Lady című lemezt, később pedig az Ossiannal dolgozott együtt az Azé a nő, aki megműveli című albumon. 1995-ben a fitneszpiacra is berobbant, több testszépítő videóval ajándékozta meg az emberiséget, illetve hasonló témájú kézikönyvet adott ki. 2005-ben jelent meg A megújulás titkai - A test és a lélekszépítés bibliája című kötete, amelyben közel ezer oldalon keresztül avatja be az olvasót a külső és belső szépülés fortélyaiba.
Kétségtelenül a legkülönlegesebb szépséggel rendelkeztek a magyar modellek közül: az egyik legfigyelemreméltóbb meglepő módon éppen az a Csák Csilla, akinek a modellkedést követő időszakáról egyszerűen képtelenség bármit is kideríteni. (Mi legalábbis nem jártunk sikerrel.) Egy azonos nevű szereplőt találtunk ugyan a Szomszédok stáblistájában, de nem mernénk a tűzbe tenni a kezünket, hogy ez a Csilla az a Csilla. Bár az is igaz, hogy az akkori modelleket előszeretettel szerepeltették filmekben és sorozatokban. A modell markáns, erős vonásai a lehető legjobbat hozták ki a fotósból, Tóth József Fülesből: legyen szó szürke testfestékről, vagy egy óriási napszemüvegben tükröződő hortobágyi pusztáról, Csák Csillának mindegyik jól áll.
A vietnámi származású Clavier Charlotte egy igazán egzotikus gyöngyszem a felhozatalban: az egykori R-GO-gida kislányos bájával és tisztaságával igazi csemege minden férfiszemnek. A Szikora Robi együttesében töltött két év után modellkedett, majd butikot nyitott. A kétgyermekes anya később Café Rouge néven, öccsével közösen alapított kávézót, ahol üzletvezetőként dolgozik.
Utóélet ide vagy oda, a 30-40 évvel ezelőtti legszebb magyar modellek ott sorakoznak a Kereskedelmi és Vendéglátóipari Múzeum falán: február 28-ig érdemes vetni rájuk néhány pillantást.