Dívány Vakbarát Hírportál

Így tanít a magyar szupertanár!

2017. augusztus 9., szerda 10:29

Napóleonnak nincs Facebook profilja? Akkor csinálunk neki, életeseményekkel, évszámokkal, helyszínekkel, rokonokkal, ismerősökkel, és észrevétlen már mindent tudunk róla és a korszakról. A szupertanár pályázatokból szemezgettünk!

Múlt héten közzétettünk egy felhívást, a sok jó külföldi példán felbuzdulva hazai szupertanárokat keresünk. Nem egészen egy hét alatt jó néhány pályázat érkezett. És tudjátok, mi bennük a legjobb? Hogy valóban meglepőek. Olyan témákban érkeztek írások-bemutatkozások, amik biztosan soha nem jutottak volna eszembe, ha modern, kreatív tanításról beszélünk. 

shutterstock 498512182
Fotó: Shutterstock

És azt hiszem, pont ez bizonyítja, hogy mitől szuper a szupertanár: ő az, aki bármilyen, neki kedves témában képes megmutatni az izgalmasat. Részben dicsekvésből, részben kedvcsinálóként a beérkezett pályázatokból szemezgettünk. Ha te is szupertanár vagy, vagy éppen ismersz olyat, aki az, szólj neki, augusztus 14-ig még van idő jelentkezni!

Ökoméhészetet az iskolába! 

Mi a fennntarthatóság? Hogyan lehet ezt megfoghatóvá tenni a gyerekeknek? Balázs pályázata erről szól. 

"Biológiatanárként rájöttem, hogy a fenntarthatóság segítségért kiált, és hol máshol, mint az alapoknál, az iskolában kell elkezdeni.  De miért fontos a fenntarthatóság? Például mert élelmiszereink 60 százalékát a hártyásszárnyúaknak, többek között a méheknek köszönhetjük. 

Kell ennél több egy motiváció megfogalmazására a diák szemében? Aligha. Iskolai méhészeti szakkörünket 2016 novemberében indítottuk el. Olyat szerettünk volna mutatni, ami teljesen más szemszögből közelíti meg a tanítást és a pedagógiai módszereket. A meglévő tematikus tervünkre és gondolatformálódásunkra építve gondoltuk ki a napelemes rendszer használatát, amire persze már van példa a világban, de a környékbeli méhészetekben, iskolai kezdeményezésben viszont még nem.

Az élményalapú oktatásról már ne is beszéljünk, a diák érzi, megfogja, tapasztalja a munka nehézségeit, szépségeit."

Ókori séta a virtuális valóságban

Latin örökségünk ötödik és hatodik osztályban? Elég rémisztően hangzik, nem? Kivéve, ha meglátjuk, hogyan csinálja ezt Balázs, aki életre keltette az ókort, és a gyerekek máris imádják!

"A digitális segédanyag vázát egy keretmese adja: az olvasó milétoszi polgárként valamikor Kr. u. 78-79 körül egy rejtélyes jóslat megismerése után tengerre száll, hogy az eleusziszi misztériumokba beavatva megoldja a városát fenyegető veszélyt. A hazafelé tartó úton azonban kalózok fogságába esik, majd a déloszi rabszolgapiacon egy pompeji előkelő vásárolja meg. Különböző feladatok teljesítése közben lassan megismeri Pompeji városát és a római kultúrát, miközben az olvasmányra épülő feladatokat megoldva sestertiusokat gyűjt.

A digitális oktatási segédanyag célja egy olyan hiánypótló (jelenleg a tantárgynak nincsen tankönyve és munkafüzete) mű megalkotása, amely játékos formában adja át a klasszikus kultúra értékeit.

A források feldolgozásával a tanulók leginkább az anyanyelvi kommunikációt (szövegértés), illetve a digitális kompetenciát tudják fejleszteni, de a kritikus médiahasználat során médiatudatos viselkedésre is alkalmassá válnak, míg az interneten végzett kutatómunkával az élethosszig tartó tanulásra is felkészülnek.

A tanulók egyrészt a sestertiust jeles osztályzatra váltják be, másrészt a tanév során összegyűjtött sestertiusokkal év vége felé fel tudják magukat szabadítani. A megoldásokat azonban minél előbb el kell küldeni, mert a feladatok értéke az idő előrehaladtával csökken (értékük fokozatosan devalválódik). A feladatok elvégzésére egy hét áll rendelkezésre.

Az online űrlapra adott válaszok a tanári levelezőrendszerbe (Google Drive) érkeznek be, amit hétről-hétre kijavítok és a következő héten a helyes válaszokat megbeszéljük. Egyúttal ekkor már láthatják a diákjaim a saját és egymás pontszámait (sestertiusait), ami további motivációt ad a versenyzésre. 

A gyerekek döntő többsége nagyon szereti a blogot, örülnek annak, hogy a számítógépet és az internetet használva kell a házi feladatot elkészíteni. Mégis, a legtöbben az izgalmas-szórakoztató történetet emelték ki (amelyen keresztül az ókort is megismerik), illetve a gondolkodtató kérdéseket, amelyekre többször egy kisebb kutatómunkával tudják csak a válaszokat megadni."

Együttműködés, kommunikáció, egymás elfogadása - ne csak a CV-be írd be!

Szereti a gyerekeket, de hát ez nem is módszer - írta nekünk bemutatkozásában az ízig-vérig magyartanár Orsolya, akiről aztán, mégiscsak kiderül, hogy van módszere, nem is akármilyen! 

"Hogy mi lenne a módszerem? Az, hogy alapvetően szeretem a srácokat? Az nem is módszer! Az csak azt eredményezi, hogy kíváncsi vagyok a véleményükre, meglátásaikra. Néhány ténytől és alapvetéstől eltekintve (pl. olvasni jó) felőlem úgy értelmezik az irodalmi műveket, ahogy akarják. Csak hallgassuk meg egymás álláspontját, és ha lehet, jussunk konszenzusra.

Még azt is megértem, hogy valakit halálra idegesít Az arany virágcserép, pedig én imádom, sőt még azt is elfogadom (bár nehezen), ha egy kamaszlánynak tetszik a Szürke 50 árnyalata. Nagyobb bajunk ne legyen, mint hogy olvas, és együtt érez ismeretlen szereplőkkel, akik csak egy könyv lapjain léteznek.

A legjobb, hogy az elfogadó hozzáálláshoz nem kell okostábla, okosterem, sőt még sima kréta sem feltétlenül. Ettől függetlenül szeretem a digitális eszközöket bevinni a tanításba, például telefonnal tudunk az órán információt gyűjteni, én segítek szelektálni, és kész az órai jegyzet, még házi feladat sem kell. Az internet kinyitja a világot, de ránk is zárja a megfelelési kényszer ajtaját. Mindenképpen hozzá kell szoktatni a srácokat arra, hogy felelősen használják, bátran keressenek infókat, de el is tudják különíteni a hasznosat a haszontalantól.

A legeslegnagyobb kedvencem az extra sok munkát igénylő projektmódszer mondjuk egy-egy korszak feldolgozására. Technikán kovakő-pattintás, kémián puskaporkészítés (Lásd még: Mi az a folt a plafonon? – Az előző kémiatanár…). Ofőn rabszolgafelszabadítás, tesin hadijáték. Pár héten keresztül több tanóra keretében több szempontból dolgozunk fel egy témát, és láss csodát, a kollégák is kooperálnak. Rácsodálkozunk egymásra, hogy jé, te (is) ilyen okos vagy? Fejlődik a kommunikációs készség, a csapatjátékos szellem, egymás (tudásának) elfogadása, szóval csupa olyasmi, amivel idegeneket vakítunk a cv-jeinkben. Hát igen kérem, az iskola az életre készít fel, nem magadnak tanulsz, fiam."

Van Napóleonnak Facebook profilja? Eddig nem volt!

Évszámokat tanulni elég hervasztó? A töri unalmas? Tuti nem Gábor tanítja a történelmet azoknak, akik így gondolkodnak. Ő ugyanis összekötötte a 21. századi közösségi oldalak világát a történelmi személyek életével, és pádám, kész is az észrevétlenül tanulás!

"Történelmet tanítok és kiváló lehetőséget nyújt a közösségi oldal a történelmi személyek, események,évszámok, fogalmak elsajátításában úgy, hogy közben észre sem veszik a gyerekek, hogy tanulnak.

Házi feladatként feladom egy személy Facebook profiljának elkészítését (pl. Napóleon), amit a először még csak a füzetben készítenek el. Az órára én már valódi internetes profilt készítek, amit kiegészítünk a gyerekek által gyűjtött adatokkal. És ekkor kezdődik a teljes profil kialakítás: ismerősök, események az életében, csatái, utazásai, üzenetek ezekhez, vélemények , hozzászólások stb.

Igazi vitatkozós, mozgalmas órát, órákat lehet így tartani, miközben az információkat (kortársak, évszámok, helyszínek stb. ) a tanulók maguk - egyénileg vagy csoportban - szerzik meg. Fantasztikus mennyiségű információt gyűjtenek össze a gyerekek, és az igazi gondja az a pedagógusnak, hogy mederben tartsa az órát, szűkítse a tantervnek megfelelően az elsajátítandó információkat.

Ezt évszámokkal, fogalmakkal, eseményekkel is meg lehet csinálni. Kimondottan alkalmas ez a középkori Magyarország tanítására, hiszen egymást követik uralkodóink (I. Károly, Nagy Lajos, Zsigmond, Hunyadiak ) a tananyagban, gyakorlatilag saját maguk építik fel a korszakot, egyszerre láthatják hazánkat és az egyetemes történelmet (pl. ismerősök keresése az akkori uralkodókból), és az összefoglalás is megtörténik.

Persze ezt nem lehet minden órán alkalmazni, sőt nem is szabad, valamint nagyon oda kell figyelni az óra vezetésére, nehogy parttalanná váljon az órai vita!

Én általános iskolában tanítok és mindig megtudnak lepni a gyerekek találékonyságukkal, ötleteikkel!"

Szupertanár vagy? Jelentkezz!

A Dívány keresi az ország legkreatívabban dolgozó tanárát. Neked is van egy (vagy több) szuper, újszerű módszered, ami miatt a gyerekek imádnak az óráidra járni, és ami, nem mellékesen még eredményes is?

Ha ráadásul hajlandó vagy a kameránk elé állva bemutatni, jelentkezz! Mutassuk meg ország-világnak, hogy így is lehet tanítani, legyen a te módszered a példa rá, hogy az iskola nem unalmas, hanem nagyon is kreatív és haladó dolog! Mi nagyon kíváncsiak vagyunk!  

- jelentkezés írásban 1 oldalban vagy 3-5 perces videóval az irokaszerknek@divany.hu címre
- a jelentkezési határidő augusztus 14
- a 3 legjobbat szakértő zsűri választja ki
- majd közönségszavazással találjuk meg a legjobb módszert kiötlő tanárt

A legötletesebb pályázatokat bemutatjuk, a győztes nyereménye pedig a Lidl jóvoltából egy iPad mini 4 és egy 100.000 forintos Lidl vásárlási utalvány. Jelentkezz, mutassuk meg a világnak, hogy máshogy is lehet!

Rovatok